19. februar, 2024

14,3 mio. kr. skal få flere små forskere ud i naturen

Naturvejledning Danmark har fået 14,3 mio. kr. fra Novo Nordisk Fonden til at forsætte Krible Krable-projektet i 2024-2028. Projektet vil have særligt fokus på indskolingsbørn og overgangen fra daginstitution til skole.

Alt for mange børn vokser op uden basal viden om eller forbindelse til naturen. Det ønsker Naturvejledning Danmark at lave om på med en ny bevilling på 14,3 mio. kr. fra Novo Nordisk Fonden til at forsætte Krible Krable-projektet frem til 2028.

Projektet har særligt fokus på at udbrede Krible Krable-universet til børn i 6-9-års alderen. Mange daginstitutioner er gode til at bruge naturen som ramme for aktiviteter og læring, men for mange børn er det slut med at dyrke nysgerrigheden ude i naturen, når de begynder i skole. Og det er en skam, mener Naturvejledning Danmark.

Naturen er en fantastisk ramme til at dyrke nysgerrigheden i, og børn er meget fascinerede af alle de forunderlige fænomener, som naturen og naturvidenskaben rummer. Desværre mister mange børn relationen til naturen, når de begynder i skole, hvor langt størstedelen af undervisningen foregår indendørs,siger Jakob Walløe Hansen, formand for Naturvejledning Danmark.

Naturvejledning Danmark siden 2014 udviklet og udbredt Krible Krable-projektet, primært med fokus på de mindste børn, med stor succes og meget positiv respons fra både børn og voksne. Alene i perioden 2019-2022 har cirka 143.000 børn udforsket naturen gennem Krible Krable-aktiviteter.

En evaluering viser, at en stor del af børnene gennem aktiviteterne fik en større viden om dyr i nærområdet og oplevede noget i naturen, som undrede eller fascinerede dem. Derudover angiver 93 procent af de involverede fagprofessionelle, f.eks. pædagoger og lærere, at de gennem projektet fik kendskab til anvendelige naturfaglige aktiviteter målrettet mindre børn.

Fokus på overgang til skolelivet
Gennem forlængelsen af Krible Krable-projektet ønsker Naturvejledning Danmark at fastholde børnenes begejstring, når de går fra daginstitution til skole, ved at tilbyde nogle læringsforløb og undervisningsmaterialer til indskolingen, der tager udgangspunkt i naturen.

Naturvejledning Danmark har derfor indgået et samarbejde med Børnehaveklasseforeningen, som skal klæde flere børnehaveklasseledere på til at tage børnene med ud i naturen, og sørge for en sammenhæng i naturaktiviteter mellem daginstitutioner og indskoling.

Vi i Børnehaveklasseforeningen er virkelig begejstrede og taknemmelige for at være blevet en del af projektet. Vi ser frem til samarbejdet, der vil komme rigtig mange børnehaveklasseledere til gode og dermed rigtig mange børnehaveklassebørn. Vi håber ligeledes, at vi kan være med til at videreformidle viden og arbejdsgange i overgangen til 1.klasse, så børnene vil få mulighed for at fortsætte med at være nysgerrige på, begejstrede for og derved få øget deres viden og omtanke for naturen,” siger Marianne Giannini, formand for Børnehaveklasseforeningen.

Målet for projektet er, at flere af de professionelle voksne omkring børnene i indskolingen føler sig kompetente og motiverede til at tage børnene med ud i naturen for at udforske naturvidenskabelige emner. På den måde kan projektet bidrage til at flere børn bliver naturdannede og får interesse for naturvidenskab.

Læs mere om Krible Krable-universet på www.naturvejledningdanmark.dk

Kontakt:

• Jakob Walløe Hansen, formand for Naturvejledning Danmark: Tlf. 2372 9463 eller formand@naturvejledningdanmark.dk
  • Marianne Giannini, formand for Børnehaveklasseforeningen: Tlf. 26 11 23 59