”Jeg har altid været glad for formidling og undervisning – og findes der et bedre emne og rum for formidling end naturen? Nææ..”
Det bedste ved at arbejde som naturvejleder er ifølge Ditte:
”Den dialog, jeg har med børnene under et forløb. Når jeg formidler for børn (typisk 3-5 år) har jeg en plan om, hvordan dagen skal forløbe, men to forløb bliver aldrig ens, da børnenes reaktioner og kommentarer har indflydelse på, hvordan forløbet udvikler sig. På den måde er det børnenes holdninger og synspunkter, der ender med at danne grundlag for, hvordan forløbet udvikler sig, og jeg får muligheden for at snakke med børnene om deres tanker og idéer om f.eks. miljøspørgsmål som affald i naturen eller invasive arter”.
Det bedste ved Naturvejlederuddannelsen har for Ditte været:
”Oplevelserne, udfordringerne, afprøvningerne og sejrene”. Hun fortsætter: ”Jeg tænker tilbage på nogle rigtig gode og spændende dage, hvor jeg både har lært en masse teoretisk og praktisk om formidling, men også om mig selv som formidler”.
Ditte er uddannet biolog og det var lidt et tilfælde, at hun endte i en naturvejlederstilling:
”Jeg hørte, at de havde brug for en studenterformidler i ’Børnehaver, Natur og Miljø’. Det lød sjovere end mit daværende studiejob, så det søgte jeg og startede som formidler ugen efter. Da jeg blev færdig med studiet, var der en ledig stilling i teamet, som jeg var heldig at få”.
Ditte arbejder med børn i daginstitution fra 0-6 år og er i gang med Naturvejlederuddannelsen.