”Min store motivation for at vi mennesker skal øge eller måske helt genfinde en naturforbundethed – dét driver mig i mit arbejde som naturvejleder”.
Mød ugens Naturvejlederprofil Agnete Høst, projektleder og naturvejleder i De Glade Rødder under Foreningen Københavns Skolehaver. Hun har selv skabt stillingen med fondsmidler fra Nordea Fonden og Friluftsrådet.
Agnete fortæller, at hun har valgt at blive naturvejleder fordi:
”Vi har en forpligtelse til at skabe rammerne for, at børn og unge får basale oplevelser i og med naturen. Både fordi det øger velvære og mental sundhed, men størst af alt fordi vi igennem en naturforbundethed får en respekt for naturen – og den har både naturen og vi brug for på den lange bane”.
Om det bedste ved at arbejde som naturvejleder, siger Agnete at:
”Der er heldigvis mange ting! Det er et arbejde, hvor ”afkastet” af ens formidling giver sig til udtryk med det samme. Den direkte glæde ved at se at deltageres grænser forsigtigt rykkes, tilhørsforholdet og måden at bevæge sig på i naturen bliver mere afslappet og at se nysgerrighed vokse i børnegruppen og iblandt lærere og pædagoger er fantastisk. Så ved jeg, der er tændt noget i dem. Når vi sammen erfarer og oplever noget nyt – dér ved jeg, at det skaber grundlag for yderligere oplevelser i naturen. Der er jo en samhørighed, som er helt unik”.
Det bedste ved naturvejlederuddannelsen er ifølge Agnete at:
”Jeg har fået stor inspiration til hvordan man også kan arbejde med naturvejledning i forskellige typer ansættelser. Derudover er det bedste helt klart det store netværk af hjertelige og fagligt skønne kollegaer! Jeg tænker tilbage på et virkelig dejligt og rummeligt hold, hvor hver enkelt bød ind med sin faglighed. Der blev hurtigt skabt nogle rammer, hvor man trygt turde tage et skridt længere i sin formidling end man måske er vant til og derved basis for stor personlig og formidlingsmæssig udvikling”.
Agnete primære målgruppe er børnegrupper i dagtilbud og indskoling:
”Jeg var tidligere afdelingsleder i et stort dagtilbud og kunne konstatere, at der ofte ikke er tid nok til at forberede og afvikle pædagogiske forløb med afsæt i natur og science. Det var en klar oplevelse af, at både børn som voksne beskuede naturen passivt og ikke interagerede med den. Jeg har været frivillig i Københavns Skolehaver siden 2010 og vidste hvilke fantastiske kvaliteter foreningens arealer og ansatte byder byens børn. Derfor søgte jeg fondsmidler, så jeg kunne løbe udviklingsprojektet De Glade Rødder i gang. Det har været en helt fantastisk proces!”
Agnete er kandidat i pædagogisk psykologi og afslutter naturvejlederuddannelsen til november på hold 34.