1. december, 2009

“Naturvejledningens didaktik” – NATURvejleder 2009 – nr. 4

Den didaktiske trekant mellem lærer, stof og elev bliver i dette nummer smidt ud i naturen med naturvejledere i rollen som didaktikere, der reflekterer over egen praksis og arbejder systematisk med at udvikle formidlingsindsatsen overfor talrige målgrupper og ud fra didaktiske metoder.

Download og læs bladet her.

  • Naturvejlednings-didaktik-tak
    Redaktionens leder
  • Humørformidling
    Theresa S. S. Schilhab skriver om de mange ting, der påvirker din formidling, og er afgørende for, om formidlingen virker i forhold til din målgruppe – ikke mindst betydningen af overensstemmelse mellem tale og handling.
  • På sporet af naturvejledningens didaktik
    Bjarne Golles kigger nærmere på, om vi som naturvejledere har en særlig didaktik og metode? Bliv klogere på din formidling ved at stille spørgsmålene: Hvem, hvad, hvorfor og hvordan.
  • Didaktik handler også om at lære at se
    Birgitte Lund Nielsen argumenterer for at du som naturvejleder arbejder mere med didaktikken – at du ser og reflekterer over din praksis og arbejder professionelt med at udvikle den.
  • Med hænder og hoved – om reflekteret brug af praktiske aktiviteter
    Ole Goldbech udfordrer dig i sin artikel – hvordan bruger du teori og praksis? Og hvad kommer først? Redaktionen bidrager desuden med et eksempel på refleksioner over elementerne i en vandhulstur.
  • Fagdidaktik på markedspladsen
    Stella Blichfeldt har været med på Skov-og Naturstyrelsens markedsplads på Kulturnatten for at se eksempler på, hvilke didaktiske virkemidler naturvejlederne bruger, når de rykker ud med en stand.
  • Naturvejlederuddannelsens didaktik
    Mette Åskov Knudsen fortæller om de didaktiske tanker og modeller, der danner baggrund for naturvejlederuddannelsen.
  • Naturvejledere på efteruddannelse
    Læs Stella Blichfeldts interview med en række naturvejledere, der har kastet sig ud i forskellige former for efteruddannelse indenfor didaktik.
  • På en god dag er jeg lidt til overs…
    Eva Skytte beskriver sine didaktiske overvejelser i forhold til at lave lærerkurser – hvornår er det at det virker? Svaret kredser om en høj grad af deltagerinvolvering og tid til refleksion.
  • Cooperative learning – hvad kan vi bruge det til?
    Dorrit Hansen sætter dig ind i begrebet Cooperative learning – og argumenterer for, at det er noget, naturvejledere bør beskæftige dig med. Desuden bringer artiklen et eksempel på brug af CL med metoden Svar-Bazar og brugen som startsted på en naturskoledag for 8. klasse om natur og klima.
  • Mere litteratur om didaktik
    Et par henvisninger til god litteratur om didaktik
  • ”Få tjek på sten” – boganmeldelse
  • Kunsten at rage op i Vadehavet
  • Selvstændige naturguider i Jokkmokk
  • For Himlens skyld – Jorden har feber
  • DN på banen
  • Bæredygtig naturvejledning
  • Henvendelse fra IRF til Klimatopmødet

Flere nyheder

Her kan du læse flere af foreningens nyheder, artikler og tidligere foreningsblad, NATURvejleder.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vil du ikke gå glip af nyheder om formidlingen af natur i Danmark, tilbud om formidlingskurser eller nyt fra foreningen, så tilmeld dig nyhedsbrevet herunder.

 

Vi glæder os til at fortælle dig mere!

Scroll to Top