- Naturvejlednings-didaktik-tak
Redaktionens leder - Humørformidling
Theresa S. S. Schilhab skriver om de mange ting, der påvirker din formidling, og er afgørende for, om formidlingen virker i forhold til din målgruppe – ikke mindst betydningen af overensstemmelse mellem tale og handling. - På sporet af naturvejledningens didaktik
Bjarne Golles kigger nærmere på, om vi som naturvejledere har en særlig didaktik og metode? Bliv klogere på din formidling ved at stille spørgsmålene: Hvem, hvad, hvorfor og hvordan. - Didaktik handler også om at lære at se
Birgitte Lund Nielsen argumenterer for at du som naturvejleder arbejder mere med didaktikken – at du ser og reflekterer over din praksis og arbejder professionelt med at udvikle den. - Med hænder og hoved – om reflekteret brug af praktiske aktiviteter
Ole Goldbech udfordrer dig i sin artikel – hvordan bruger du teori og praksis? Og hvad kommer først? Redaktionen bidrager desuden med et eksempel på refleksioner over elementerne i en vandhulstur. - Fagdidaktik på markedspladsen
Stella Blichfeldt har været med på Skov-og Naturstyrelsens markedsplads på Kulturnatten for at se eksempler på, hvilke didaktiske virkemidler naturvejlederne bruger, når de rykker ud med en stand. - Naturvejlederuddannelsens didaktik
Mette Åskov Knudsen fortæller om de didaktiske tanker og modeller, der danner baggrund for naturvejlederuddannelsen. - Naturvejledere på efteruddannelse
Læs Stella Blichfeldts interview med en række naturvejledere, der har kastet sig ud i forskellige former for efteruddannelse indenfor didaktik. - På en god dag er jeg lidt til overs…
Eva Skytte beskriver sine didaktiske overvejelser i forhold til at lave lærerkurser – hvornår er det at det virker? Svaret kredser om en høj grad af deltagerinvolvering og tid til refleksion. - Cooperative learning – hvad kan vi bruge det til?
Dorrit Hansen sætter dig ind i begrebet Cooperative learning – og argumenterer for, at det er noget, naturvejledere bør beskæftige dig med. Desuden bringer artiklen et eksempel på brug af CL med metoden Svar-Bazar og brugen som startsted på en naturskoledag for 8. klasse om natur og klima. - Mere litteratur om didaktik
Et par henvisninger til god litteratur om didaktik - ”Få tjek på sten” – boganmeldelse
- Kunsten at rage op i Vadehavet
- Selvstændige naturguider i Jokkmokk
- For Himlens skyld – Jorden har feber
- DN på banen
- Bæredygtig naturvejledning
- Henvendelse fra IRF til Klimatopmødet
1. december, 2009
“Naturvejledningens didaktik” – NATURvejleder 2009 – nr. 4
Den didaktiske trekant mellem lærer, stof og elev bliver i dette nummer smidt ud i naturen med naturvejledere i rollen som didaktikere, der reflekterer over egen praksis og arbejder systematisk med at udvikle formidlingsindsatsen overfor talrige målgrupper og ud fra didaktiske metoder.