Hvad er det der gør, at det er sværere at trække eleverne fra folkeskolens ældste klasser og ungdomsuddannelserne ud i naturen? Er det udfordringen med at have en hel dag med én lærer? Er det usikkerheden på, om det nu også kan forsvares fagligt? Er det fordi lærerne har så travlt, at de ikke har tid til at tænke anderledes og ud af boksen? Eller er det fordi vi simpelthen ikke er dygtige nok til at tilbyde hvad der ønskes?
I det nummer du sidder med i hånden, har vi spurgt vores kolleger om de vil dele deres erfaringer med naturvejledning for denne målgruppe. Det er der kommet mange spændende artikler ud af. Læs og bliv inspireret.
- Naturvejledning i gymnasiet – …
Spot på udfordringerne – set fra begge sider - Gymnasieformidling i Vadehavet
Hvad skal der til for at få formidling til gymnasieklasser til at lykkes. - Gymnasieelever som havforskere
Hvad skal der til, for at gymnasierne kommer igen år efter år. - Feltundersøgelser og naturvejledning med gymnasieklasser.
Hvor adskiller naturvejledning for gymnasier fra naturvejledning for folkeskoler? - Stevns Naturcenter
Beliggenhed og faciliteter er alfa og omega. - Fællesfaglig undervisning
Eksempel på forløb, som involverer flere fag. - Udskolingselever på naturskolen
Høj faglighed kan sagtens rumme ”den gode oplevelse”. - Biohacking med skoleelever
Nye samarbejdspartnere giver høj faglighed. - Dataopsamling med folkeskoleelever
Hvordan kan naturvejlederne hjælpe lærerne med et opfylde nogle af kompetencemålene. - Skærme og app’s
En mini-guide i junglen af app’s - Naturens Dag
Også for naturvejledere. - Afhjælp boligmanglen
Lav dit eget bi-hotel. - Aktivt fællesskab ved havet
Foreningsfællesskabet giver øgede muligheder for fede faciliteter. - Små fingre kan også være grønne
Hjælp til køkkenhaver i daginstitutioner.