Hvordan kan man lave forløb og arrangementer, som både tilfredsstiller deltagernes forventninger om hygge, jul og nisser og samtidig lærere og pædagogers forventning om forløb med viden, aktivitet og læringmål. Og alt sammen i en ramme, som naturvejlederen kan se sig selv i – også flere gange om ugen i en hel måned !
Dette blad er en skattekiste af gode ideer. Lige fra de helt enkle DIY julepynt til de længerevarende udeskoleforløb, til de store og til de små, til familier og til skoler. Her er julegaven til dig, som trænger til at nytænke dit juleforløb
Og til dem der bare ikke KAN have mere julenisse, juletræ, juleguf og juleeventyr, så er der også en lang række ideer og tanker fra fra vores kollegers studietur til Finland.
Selvom dette er det sidste blad der udkommer i trykt version, så er det ikke noget der ændrer drastisk på hverken indhold, deadlines, redaktion eller layout. Den eneste mærkbare forskel er, at du SELV skal trykke på print, hvis du ønsker at sidde med bladet i hånden. Ellers vil det komme til din mailboks 4 gange om året – præcis lige som det trykte blad kom i din postkasse. Når vi bliver rigtig gode til det, vil vi selvfølgelig udfordre os selv ved at lave videoreportager, indlejrede links og alle de andre spændende ting, som det elektroniske medie giver mulighed for.
Sidder du derude med bladet i hånden, og tænker at videoreportager er spændende. Eller har du en artikel på skrift du gerne vil dele med alle os andre, så skal du stadigvæk være mere end velkommen. Bladet lever kun videre, så længe skønne naturvejledere i hele Danmark bidrager med indhold.
Med ønsket om en rigtig glædelig jul og et godt nytår.
Den gamle redactrice
Rikke Vesterlund
- Redaktionens leder
- Foreningens leder
- Jul på mange måder i MYRTHUE – Natur, Kultur & Læring
Et eksempel på, hvordan lokaliteters særkende kan bruges som udgangspunkt i et juleforløb. Et forløb der også tager udgangspunkt i mål og temaer for skole og daginstitution. - Jul i Grevemosehus år 1910
Et eksempel på en jule-historisk ramme om formidling af samspillet mellem natur, kultur og historie. - Jul i Randers
Hvad gør man, når man får gentagne forespørgsler på julearrangementer for skoleklasser – men egentlig aldrig har brændt for at formidle jul med naturen som ramme ? - Vinterskovens dyr – og så de der nisser
Vi er skabt til at lege og fantasere. Når vi snakker om nissens venskab og liv blandt dyrene, giver det børnene indblik og forståelse for, hvordan vores vilde dyre klarer sig gennem vinteren. - På juletur med Gårdnissen og Skovnissen
Juleeventyret Gårdnissen og Skovnissen er mest tænkt som en sjov og hyggelig oplevelse ude i naturen for de mindste børn, men der er også flettet lidt fakta om skovens dyr ind undervejs. - 24 små jule-DIY – v/ Lenette Schunck
Nu er det snart jul, og selvfølgelig skal I have en bæredygtig, kreativ og naturlig julekalender. - Jul i Jenle med nissejagt i skoven
Et eksempel på, hvordan naturvejlederen kan skabe rum til en juleoplevelse for hele familien. - Lys i december – et udeskoleforløb
Et længevarende forløb, hvor julens lys tages under kærlig behandling, med input fra flere forskellige aktører og samarbejdspartnere. - Jul, science og pædagogstuderende
Jul og science hånd i hånd. Planlagt for voksne – som skal kunne bruge det til børn. Mon ikke også de ældste elever i skolen kunne finde jule-science interessant ? - Ikke flere blade i postkassen
Et lille tilbagekig på 28 år med NATURvejleder bladet som trykt blad, nu hvor bladet fra 2020 overgår til at udkomme digitalt. - Studietur til Finland 2019
Til alle jer der ikke var med – her er nogle af alle de fantastiske indtryk, oplevelser og ny viden deltagerne fik med hjem - Mine ugle-venner