- Gymnasieelever – en målgruppe for naturvejledere?
Redaktionel leder - Ungdomsuddannelser og naturvejledning
Thomas Jensen fra Vadehavscentret giver inspiration til hvordan man kan arbejde med ungdomsuddannelserne som målgruppe. Oplevelserne fra naturen tages med hjem til efterbearbejdelse og får mere værdi. - Tjen en tudse
Søren Breinholdt fra Kalvebod Naturskole beretter, hvordan granathuller på det gamle skydeterræn gøres klar til tudser og gymnasieelever. - Fri jagt på gymnasierne
Jes Aagard spørger: ” Hvorfor skal vi overhovedet lave naturvejledning for gymnasieelever. Bliver de ikke forkælet af deres egne lærere?” – Det skal vi helt klart, mener Jes, der giver sine bud på hvorfor. - Gymnasieelever og natur – det hænger da ikke sammen
Morten DD Hansen fortæller om at ændre fordomme, finde de gode historier, arbejde med lærernes ambitioner og at gymnasierne kun kommer ud i sensommer og efterår. - Gymnasier på Øresund
Jens Prom kaster anker i Øresund – sammen med 12 gymnasieelever undersøger de havet på lavt og dybt vand. - Sæbeskum og blomster kan helbrede
På Esrum Møllegård kan man være ”medicinmand for en dag.” Hans Wernberg og Bent Otto Poulsen giver konkrete bud på hvordan man kan undervise i Biotek med saponiner og flavonoider fra planter i naturen. - Naturvejledning i Gymnasie og HF
”Naturvejlederne bruger vi mest på Lejrskoler i eksotiske områder”. Karin Frykman og Grethe Hansen undersøger hvorfor det er en almindelig holdning blandt gymnasielærerne og hvad vi kan gøre bedre. - Den nye Gymnasiereform
Ulla Didriksen klarlægger naturvejledernes rolle i den nye gymnasiereform. - Faglighed frem for naturoplevelser
Dorthe Salomonsen spørger 15 naturvejlederen hvorfor der ikke er så meget formidling til gymnasierne. 10 hurtige bud på at få fat i gymnasierne.
1. december, 2004
“Gymnasier og naturvejledning” – NATURvejleder 2004 – nr. 4
I dette blad kan du læse om gymnasierne og ungdomsuddannelserne som målgruppe, konkrete formidlingsforløb og faglige diskussioner og input om hvordan denne målgruppe bedre kan nås.