Fra juni 2022 til juni 2025 har Naturvejledning Danmark afviklet projekterne “Flere naturbørn – mer’ natur” samt “Nye veje til børns naturforståelse” sideløbende, under indsatsoverskriften “Biodiversitet og Natursyn”.
De to projekter havde så meget metodefællesskab, at vi endte med at rekruttere naturvejledere, til deltagelse i begge projekter samtidig.
Det blev de med følgende opdrag:
- Udvikl et undervisningsforløb om biodiversitet og et om natursyn, der strækker sig over 2 eller 3 ture, som involverer et samarbejde med en forening og som afslutter med at klassen videreformidler til en anden klasse.
- Målgruppen er mellemtrinnet i grundskolen, lærerne skal tilbydes muligheden for sidemandsoplæring, og I skal som naturvejledere benytte jer af Flipped Learning.
Projektet har affødt forløb af vidt forskellig karakter. I artikelsamlingen her får I et lille indblik i nogle af forløbene samt de erfaringer og udfordringer, som naturvejlederne mødte undervejs.
Rikke har udviklet et forløb om fremtidsblomster og FloraDanica i samarbejde med Clay, Rasmus har udviklet et forløb om optrækning af ær i en stævningsskov og undervejs inddraget elementer af gamification, Signe beskriver sine erfaringer med Flipped Learning i forbindelse med et forløb om natursyn, landbrug og minimarker og Claus har systematiseret børn-til-børn formidlingen i et forløb om “Ekoxekompost”.
Rigtig god læselyst.
I projektet er der blevet udviklet en masse materialer, som ligger på skoven-i-skolen – læs mere her.
Artikelserie
Læs de andre indlæg i denne serie om “Biodiversitet og Natursyn”
- “Introduktion til projekt “Biodiversitet og Natursyn” og artiklerne”
- “Biodiversitet og kreativitet”
- “Biodiversitetsfremmende undervisning”
- “Flipped Learning: En effektiv metode til naturvejledning”
- “Biodiversitet og Natursyn i børnehøjde”